Pyöräilykypärän valinta
Kerro omat vinkkisi
Millä perusteilla valitset? Mihin kiinnität huomiota erityisesti? Onko sinulla muita vinkkejä tai oma suosikki? Tehdään yhdessä fiksuja valintoja.
Pyöräilykypärän valinta
Jokaisen pyöräilijän tulee Suomen lain mukaan käyttää pyöräilykypärää, mutta käyttämättä jättämisestä ei pyöräilijöitä rankaista. Suomalaisista kypärää käyttää vain noin kolmannes, vaikka sen turvallinen vaikutus onnettomuustilanteissa on todistettu monien eri tahojen toimesta.
Eniten pyöräilykypärää käyttävät pienet lapset, joiden ajo on vielä epävarmaa. Aikuisetkin kuitenkin kaatuvat toisinaan ja heillä on myös suurempi riski joutua liikenneonnettomuuteen, jossa toisena osapuolena on auto. Auton ja pyörän kolari on aina hyvin vaarallinen pyöräilijälle. Toisin kuin useimmat pyöräilevät aikuiset kuvittelevat, järkevä liikennekäyttäytyminen ei aina pelasta heitä onnettomuustilanteessa; auto voi ajaa pyöräilijän päälle täysin yllättäen vaikkapa suojatiellä.
Kypärän ulkonäkö on yksi tärkeimmistä syistä kypärän käyttämättä jättämiseen. Mukavuus saattaa myös viedä voiton, lyttäähän kypärä pahimmillaan kampauksen ja sitä joutuu kantamaan mukanaan myös pyörämatkan jälkeen.
Pyöräilykypäriä löytyy kuitenkin nykymarkkinoilta niin monia erilaisia, että jokainen varmasti löytäisi itselleen sopivan, mukavan ja hyvännäköisen kypärän, jos vaan viitsisi etsiä. Kypäriä löytyy monissa eri malleissa ja väreissä niin lapsille kuin aikuisillekin.
Miksi käyttäisin kypärää?
Asiantuntijoiden mukaan pyöräilykypärä on halpa ja tehokas henkivakuutus, eivätkä useimmat pyöräilyonnettomuuden kokeneet aja enää koskaan ilman kypärää. Onnettomuustilanteessa kypärää käyttävän kuolemanriski on 73 prosenttia alempi kuin ilman kypärää pyöräilevän. Aivovammariski sen sijaan pienenee lähes 90 prosenttia kypärän käytön vuoksi. Suomessa polkupyöräonnettomuuksissa menehtyy vuosittain noin 40 ja loukkaantuu vakavasti noin 1000 ihmistä. Mikäli kaikki suomalaiset pyöräilijät käyttäisivät kypärää, kuolemat voitaisiin vähentää yhteen kolmasosaan ja loukkaantumiset kahteen kolmasosaan nykyisestä.
Kaikista Suomessa tapahtuvista pyöräilijöiden kuolemista jopa 80 prosenttia johtuu aivovammasta, jonka uhri on saanut päähän kohdistuneen iskun seurauksena. Pään vammat ovatkin huomattavasti vakavampia kuin raajojen vammat, minkä vuoksi pää tulisi aina suojata kovassa vauhdissa tai riskitekijöiden, kuten autoliikenteen, läsnä ollessa.
Onnettomuudessa pyöräilijän pää voi iskeytyä maahan tai päälle ajavaan autoon. Vaikka auton nopeus olisi alle 50 km/h, pyöräilijään kohdistuva isku on niin suuri, ettei pyöräilijällä ole mitään mahdollisuuksia hallita omaa kehoaan vaan pää tai muut kehon osat voivat saada pahoja iskuja. Pahimmassa tapauksessa iskun saa suojaamaton pää ja seuraukset voivat olla kohtalokkaat.
Hyvän kypärän ominaisuudet
Kaikkien Suomessa myytävien pyöräilykypärien tulee omata CE-merkintä ja olla eurooppalaisen standardin EN 1078 mukaisia. Jokainen kypärä ja pää on erilainen, joten kypärää kannattaa ehdottomasti sovittaa ennen ostopäätöstä.
Onnettomuustilanteessa oikean kokoinen kypärä on elintärkeä; muuten kypärä saattaa päästä kääntymään pyöräilijän päässä tai lipsahtamaan pois. Pyöräilykypärän niskatuki pitää kypärän oikeassa asennossa pyöräilijän päässä. Kypärän tulee suojata sekä takaraivoa että otsaa, eikä se saa missään nimessä roikkua pyöräilijän takaraivolla. Kypärän tulee olla napakasti kiinnitetty ja suorassa. Leukaremmi on sopivan tiukalla kun leuan alle mahtuu yhdestä kahteen sormea.
Hyvä kypärä on aina pyöräilijän harrastuksen vaatimustason mukainen. Extreme-pyöräilyä harrastavat tarvitsevat erilaista suojaa päällensä kuin koulumatkaa pyörillään taittavat lapset.
Mieluinen kypärä tulee laitettua päähän paremmin, joten hankinta kannattaa tehdä kerralla kunnolla. Kirkkaan väriset kypärät lisäävät näkyvyyttä liikenteessä, samoin kuin kypäriin kiinnitetyt heijastimet. Joissakin kypärissä on mukana myös otsalamppu, jonka avulla pimeässä pyöräilevät näkevät tien paremmin ja lisäävät samalla omaa näkyvyyttään.
Kaiken kaikkiaan kypärä tulisi vaihtaa noin viiden vuoden välein, mutta iskun saanut kypärä on parasta vaihtaa saman tien. Vaikka kypärä ulospäin näyttäisi ehjältä, voi sen runko olla vahingoittunut, jolloin se ei enää tarjoa riittävää suojaa pyöräilijän päälle. Myös syviä viiltoja saanut kypärä on syytä vaihtaa uuteen.
Pyöräilykypärien mallit
Aikuisille löytyy markkinoilta perinteisiä pyöräilykypäriä, BMX-kypäriä sekä koko päätä suojaavia Fullface-kypäriä.
Kaupungissa tai maantiellä ajavalle pyöräilijälle tavallinen pyöräilykypärä riittää hyvin, samoin kuin monille maastoajoa harrastaville. Tavallinen pyöräilykypärä on kevyt ja hengittää hyvin, minkä vuoksi sitä on yleisesti mukava käyttää. Tavallisissakin pyöräilykypärissä on paljon eroja, joten oikean koon, muodon, ulkoasun ja värin löytää parhaiten käymällä useammassa kaupassa sovittamassa useita eri kypäriä.
BMX-kypärä sen sijaan sopii ns. tavallisen pyöräilyn lisäksi myös BMX-pyöräilyyn ja muihin vaativiin pyöräilyharrastuksiin niin kaupungissa kuin maastossakin, muun muassa siksi, että BMX-kypärä suojaa takaraivoa paremmin kuin normaali pyöräilykypärä. BMX-kypärän kokoa säädetään pehmusteita lisäämällä tai poistamalla. BMX-kypärä on hieman eri muotoinen ja näköinen kuin tavallinen pyöräilykypärä, joten esimerkiksi teinin päässä se saattaa pysyä paremmin, jos tavallinen kypärä nolottaa.
Fullface-kypärä sen sijaan suojaa myös pyöräilijän leukaa. Se on suojaavin kypärätyyppi ja omiaan esimerkiksi freeride-pyöräilyssä, jossa pyöräillään kovassa vauhdissa alamäkeen. Tavalliseen pyöräilyyn Fullface-kypärä voi olla turhan hiostava.
Vanhempien tulisi näyttää lapsille esimerkkiä kypärän käytöstä; mitä enemmän pyöräilykypärää käytetään, sen hyväksyttävämmäksi sen käyttö muodostuu enemmistön silmissä. Myös lasten pyöräilykypärämarkkinat ovat pullollaan kivoja malleja. Kypärän voi hankkia esimerkiksi lapsen suosikkipiirroshahmolla tai lempivärillä varustettuna.
On hyvä muistaa, että leikkipaikoilla pyöräilykypärä voi olla vaarallinen, mikäli lapsi jää siitä roikkumaan esimerkiksi kiipeilytelineeseen. Leikkipaikoilla kypärä on hyvä riisua tai käyttää ns. hätäaukeamismekanismilla varustettua kypärää, jonka lukko aukeaa lapsen painon jäädessä roikkumaan sen varaan. Nämä kypärät on varustettu standardinumerolla EN 1080.
Koska lapsen pää kasvaa jatkuvasti ja toisaalta oikean kokoinen pyöräilykypärä on turvallisuuden kannalta hyvin tärkeä, lapsen kypärä tulee vaihtaa uuteen tasaisin väliajoin.
Teksti: Nelli Kelonen