Polkupyörän valinta

Kerro omat vinkkisi

Kerro omat vinkkisi

Millä perusteilla valitset? Mihin kiinnität huomiota erityisesti? Onko sinulla muita vinkkejä tai oma suosikki? Tehdään yhdessä fiksuja valintoja.

Polkupyörällä ajelemassa
Kuva: Pixabay

Polkypyörän valinta

Polkupyörien malli- ja tyyppivalikoima on laaja - niin laaja, että ennen pyörän hankkimista kannattaa käyttää hieman aikaa ja miettiä, mikä on itselle sopivin pyörätyyppi. Halvimmat mallit lähtevät kaupasta alle satasella, kun taas huippupyöristä saa maksaa useita satoja euroja. Ostopäätökseen vaikuttaa myös, kuinka paljon pyörää aikoo käyttää, ja moni muu tekijä, joista monia käydään läpi tällä sivulle.

Yhtä kaikki, polkupyöräily on todellista hyötyliikuntaa. Se on hauskaa ajanvietettä ulkoilmassa ja tarjoaa samalla oivallisen kuntoilukeinon. Polkupyörän hankkiminen on aina hyvä päätös.

Oikea polkupyörä oikeaan käyttöön

Mihin ja miten usein aiot käyttää polkupyörää? Jos tarkoitus on käyttää sitä vain lyhyisiin matkoihin tai harvoin, pyörän ei tarvitse olla erityisen hieno. Itse asiassa kannattaa harkita myös käytetyn pyörän ostamista, vaikkapa kirpputorilta. Jos tarkoitus taas on tehdä pitkiä pyöräretkiä, on hyvä satsata malliin, jossa on paljon vaihteita ja mukava istuin. Maastopyörä on harkinnan arvoinen jos retket suuntautuvat vaellusreiteille ja muuten epätasaisempaan maastoon. Citypyörä on hyvä valinta lumettoman kauden työ- ja koulumatkoihin kaupunkioloissa. Hybridipyörä sopii talvisiin kaupunkioloihin tavallista citypyörää paremmin.

Pyöräilijän kunto

Myös oma kunto pitää ottaa huomioon pyörän valinnassa. Pyörän on tunnuttava helpolta ajaa, ja tässä monivaihteiset pyörät ovat paras valinta. Riittävä vaihteiden määrä mahdollistaa vastuksen säätämisen vastaamaan omaa kuntoa.

Merkin ja arvostelujen merkitys

Pitäisikö ostaa testivoittaja? Ei välttämättä. Polkupyörän hankinnassa ei voi luottaa ainoastaan arvosteluihin, sillä jokaisella pyöräilijällä on yksilölliset tarpeet ja erilaiset toivomukset pyörän ominaisuuksien suhteen. Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Arvostelut ovat hyviä jyvien perkaamiseen akanoista mutta ennen lopullista valintaa on tärkeää kokeilla pyörää ja tunnustella itse, miltä se tuntuu. Koeajolle lähtiessä kannattaa varmistaa, että pyörä on oikein säädetty, esimerkiksi että satula on oikealla korkeudella. (Satula on oikealla korkeudella kun sillä istuessa molempien jalkojen varpaat ylettyvät juuri ja juuri maahan.)

Pyörämerkkien viidakossa kannattaa niinikään olla tarkkana. Joidenkin pyörämerkkien huomattavan korkeat hinnat eivät välttämättä tarkoita, että ne olisivat oleellisesti parempilaatuisia kuin muut. Kyse on lähinnä nimen mukanaan tuomasta vahvasta statuksesta ja hintalisästä.

Tutustumme seuraavaksi erilaisiin polkupyörätyyppeihin: Maastopyörät, maantiepyörät, citypyörät, retkipyörät ja hybridipyörät käydään läpi tarkemmin.

Eri tyyppiset polkupyörät

Monet ihmiset eivät tarkkaan tiedä minkälaista polkupyörää etsiä ja siksi moni pettyy hankintaansa. Tästä syystä on hyvä tuntea ainakin yleisellä tasolla erilaiset polkupyörätyypit ja minkälaiseen käyttöön ne on suunniteltu.

Maastopyörät

Maastopyörät ovat näyttäviä ja kestäviä - ja ehkä siksi suosittuja. Kuten nimikin kertoo, ne ovat kuitenkin parhaimmillaan maastossa ajettuna. Niiden ominaisuudet eivät välttämättä ole suoraan parhaat mahdolliset kestopäällysteelle. Maastopyörät on suunniteltu vastaanottamaan ja pehmentämään pinnan epätasaisuuksia. Osa mukavuudesta on iskunvaimennuksen ansiota. Iskunvaimennus pehmentää töyssyjä mm. kivikossa ja estää pyörää poukkoilemasta sinne tänne. Myös maastopyörien jarrujärjestelmät (levyjarrut, tms.) ovat hyvin tehokkaita, joten vauhdin saa pysähtymään nopeasti. Muihin pyöriin verrattuna maastopyörien vaihteet on varustettu poikkeuksellisen pienillä vaihteilla, mistä on suurta etua hyvin jyrkkiä mäkiä ylös poljettaessa. Myös vanteet ovat tavallista kestävämmät esim. alumiiniontelovanteet.

Markkinoilla on kahdenlaisia maastopyöriä. Näistä täysjousitetut pyörät ovat kalliimpia koska niissä on jousitus sekä edessä että takana. Toinen tyyppi on etujousitettu maastopyörä, jossa on jousitus vain edessä. Tämä pyörätyyppi on käyttötarkoituksiltaan monipuolisempi ja käy täysjousitettua paremmin esim. soralle ja asfaltille.

Maantiepyörät

Maantiepyörä sopii käytettäväksi ainoastaan kestopäällysteisillä teillä. Ne ovat kevyitä, joten ne on helppo ottaa mukaan matkalle, vaikka auton polkupyörätelineelle. Keveys on seurausta käytetystä runkomateriaalista, joista hiilikuiturunko ja kaksoisohennettu alumiinirunko ovat kevyimmästä päästä. Hiilikuiturunko on erittäin kevyt, mutta myös erittäin kallis ja sitä arvostavat lähinnä vakavasti pyöräilyä harrastavat. Muut, jotka ajavat maantiepyörää lähinnä huvin vuoksi tai lyhyitä työmatkoja voivat hyvin tyytyä muihin runkoihin. Perinteinen teräsrunko ei juuri nyt ole ehkä se muodikkain vaihtoehto mutta silti ihan hyvä valinta monille.

Maantiepyörässä ajoasento on yleensä melko matala koska tällöin ilmanvastus on mahdollisimman pieni. Ajoasento onkin erityisasemassa maantiepyörää ostettaessa. Pyörää ostettaessa pitää huolehtia, että pyörän "kaikki kulmat ovat kohdallaan" ja oman fysiikan mukaisia.

Citypyörät

Citypyörät ovat parhaimmillaan kestopäällysteisillä ja sorateillä. Ne ovat vankasti rakennettuja ja kestävät paljon käyttöä ja kulumista. Citypyörä sopii hyvin päivittäiseen, tai ainakin useita kertoja viikossa tapahtuvaan käyttöön. Se on ihanteellinen valinta esimerkiksi lumettoman kauden työ- ja koulumatkojen taittamiseen kaupunkioloissa. Ympärivuotiseen käyttöön, sen sijaan, soveltuu paremmin hybridipyörä, joka selviää sohjosta ja lumesta huomattavasti pelkkää citypyörää sujuvammin. (Hybridipyöristä lisää myöhemmin.)

Retkipyörät

Retkipyörät käyvät hyvin sekä kestopäällysteelle että soralle. Monipuolisuus onkin yksi syy, miksi ihmiset pitävät niistä. Ne ovat hyvin mukavia ajaa ja helppoja hallita. Isorenkaisemmat tarjoavat tasaisemman kyydin. Retkipyörät on myös usein suunniteltu ja varusteltu siten, että niihin saa lastattua helposti mukaan paljon tavaraa. Etu- ja takalaukut, jotka kiinnitetään pyörien sivuun ja etuteline, joka kiinnitetään ohjaustangon eteen ovat eräitä esimerkkejä retkipyörän varusteista. Retkipyörät ovat oiva valinta niille, jotka haluavat ajaa pidempiä matkoja kuntoilun vuoksi tai vain nauttia maisemista.

Retkipyörät voi jaotella kahteen alaryhmään, ns. mukavuuspyöriin ja hybridipyöriin. Mukavuuspyörissä on leveämpi istuin, joten niillä on mukava ajaa pitkiäkin aikoja. Mukavuuspyörissä on usein myös iskunvaimentimet tasoittamaan matkaa.

Hybridipyörät

Hybridipyörää voisi sanoa eräänlaiseksi maantiepyörän ja maastopyörän risteytykseksi. Hybridipyörät käyvät monenlaiseen ajoon ja siksi nimikkeen alle mahtuukin laaja kirjo erituntuisia ja –näköisiä polkupyöriä. Toisissa malleissa runko on mitoitettu siten, että ajoasento on hyvinkin pysty ja tämä soveltuu mm. tarkkaavaisuutta vaativaan kaupunkiajoon. Toisissa pyörissä runko taas on pidempi ja ajoasento vastaavasti matalampi ja nämä sopivat paremmin pitkille maantieretkille ja nopeampaan etenemiseen. Joissain malleissa on mukavuutta lisäävä jousitettu etuhaarukka ja helppohoitoiset napavaihteet. Hybridipyörät soveltuvat Suomessa erityisen hyvin esimerkiksi ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn.

Suosittuja polkupyöriä Suomessa

Suomessa paljon käytettyjä ja hyvin edustettuja polkupyörämerkkejä ovat mm. Helkama (Jopo, jne.), Tunturi, Nishiki, Trek, Nopsa, Insera ja Bianchi. Linkit vievät kunkin polkupyöriä valmistavan yhtiön kotisivuille.

Pyörän huolto

Jotta polkupyörä pysyy kunnossa, on sitä huollettava säännöllisesti, josta vielä lopuksi muutama sana. Säilytä polkupyörä aina pystyasennossa ja varmista, että renkaissa on sopivasti ilmaa. Liian kovat ilmanpaineet venyttävät renkaat piloille, liian vähän ilmaa puolestaan tekee polkemisen raskaaksi ja voi vaurioittaa vanteita. Ole huolellinen pyöräsi käsittelyssä, sillä jos kolhit sitä, voi joku osa vääntyä ja ajaminen muuttua vaikeaksi.

Silloin tällöin kannattaa lisätä öljyä ketjuihin. Helpointa tämä on tehdä kääntämällä pyörä ylösalaisin ja pyörittämällä polkimia hitaasti samalla, kun lisää öljyä ketjuihin. Koko ketjun voitelu on helppoa tällä tavalla polkimesta pyörittäen.