Pinnoitetut uusiorenkaat vai tavalliset autonrenkaat

Vastaajista 74% valitsi uusiorenkaat ja 26% täysin uudet renkaat. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä perustellut valintaansa. Oletko sinä ensimmäinen?

Pinnoitetut uusiorenkaat
74%
Täysin uudet renkaat
26%

Kumpi on sinun valintasi?

Rastita valintasi, jonka jälkeen voit perustella sen. Tehdään yhdessä fiksuja valintoja.

Pinnoitetut uusiorenkaat
Täysin uudet renkaat
Renkaita
Kuva: Flender Funways | Pixabay

Auton rengasvaihtoehdot

Pinnoitettut uusiorenkaat ja halparenkaat voivat usein olla edullisempia kuin uudet merkkirenkaat. Tässä artikkelissa esitellään niiden etuja ja haittoja. Lisäksi annetaan hieman yleistietoa aiheesta kesärenkaat ja talvirenkaat ja esitellään liike, josta voi ostaa renkaat netin kautta.

Pinnoitetut renkaat eli uusiorenkaat

Miten uusiorenkaat valmistetaan

Uusiorenkaat ovat käytettyjä renkaita, jotka on pinnoitettu uudelleen. Pinnoitus tapahtuu käyttämällä raaka-aineena rengasrunkoja, joista on ensin jyrsitty vanha pintakumi pois. Jyrsitty pinta on käsitelty liimalla ja uusi pintakumi on liimattu kiinni runkoon. Näin on onnistuttu pinnoittamaan rengas uudelleen ja saatu aikaan ehta uusiorengas.

Uusiorenkaiden puolesta

Ympäristösyyt ovat ekotietoiselle kuluttajalle pääasiallinen syy valita uusiorengas. Sen sijaan että vanhojen renkaiden jätekumi olisi päätynyt pilaamaan ympäristöä, se on kierrätetty ja siitä on valmistettu uusia renkaita. Hintatietoiselle kuluttajalle merkittävä syy on, että uusiorenkaat voivat olla merkittävästi uusia renkaita halvempia.

Mitä käyttäjät sanovat uusiorenkaista

Käyttäjien kokemusten mukaan uusiorenkaiden laadussa on paljon vaihtelua eri valmistajien välillä. Puskaradio kertoo ihmisten kokemuksista laidasta laitaan. Joidenkin mielipiteiden mukaan uusiorenkaat ovat raskaampia ja niiden vierintävastus on suurempi kuin uusien renkaiden. Tästä seuraisi että uusiorenkaiden edullisuutta nakertaisi nousevat polttoainekulut.

Mitä valmistajat sanovat uusiorenkaista

Uusionrenkaiden valmistajien mukaan uusioidut renkaat valmistetaan huolella ja hyvistä raaka-aineista. Valmistajien mukaan ne kestävät kulutusta uusien renkaiden veroisesti. Lisäksi uusiorenkaat testataan samoilla testeillä kuin uudet renkaat, joten laatuvaatimukset ovat valmistajien mukaan korkealla. 2000-luvulla uusiorenkaiden myynti on välillä noussut, välillä laskenut. Uusioidut auton renkaat kattavat kuitenkin vain muutaman prosentin koko rengasmyynnistä. Suomessa toimivia uusiorengas-valmistajia ovat mm. turkulainen Scason, lammilainen Ässä Rengas sekä kestiläläinen Ekoturbo.

Halparenkaat, halpisrenkaat, halpikset

Ulkomailta tuodaan suomeen paljon halpoja, uusia renkaita, jotka ovat lähes samanhintaista kuin uusiorenkaat, jotka pienellä budjetilla liikkeellä oleville voivat olla harkinnan arvoisia. Autolehtien rengastesteihin kannattaa tutustua ennen ostopäätöstä. Joskus halpisten joukossa on varsin kelvollisia ellei peräti erinomaisia renkaita, mutta mukana on paljon myös puhdasta kuraa. Perinteisiä halparengasmerkkejä ovat mm. Barum, Marangoni, Dayton, Aurora, Hankook, Kormoran, Sava ja Ekoturbo.


Kesärenkaat

Markkinoilla olevat kesärenkaat poikkeavat toisistaan mm. kulun hiljaisuuden, tasaisuuden ja ohjaustuntuman mukaan. On kiinni kuluttajasta, mitä näistä ominaisuuksista hän kesärenkaita hankkiessaan painottaa. Tärkeintä kuitenkin on, että renkaat omaavat riittävästi kulutuspintaa. Kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 mm. Turvallinen ajaminen sadekeleillä edellyttää kuitenkin vähintään 3-4 millimetrin urasyvyyttä.

Talvirenkaista kesärenkaat poikkeavat rengasprofiilin, kulutuspinnan ja kumiseoksen koostumuksen osalta. Renkaat, joissa leveät urat ja viuhkamaiset muodot saavat veden suihkuamaan pois renkaan alta vähentävät vesiliirron vaaraa. Parhaimmillaan kesärenkaat ovat kun lämpötila ylittää 7 astetta.


Talvirenkaat

Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 3 mm, suosituksena on 5 mm. Monet miettivät hankkiako talvirenkaat nastoilla vai kitkat. Valinta pitää tehdä käyttötarkoituksen mukaan. Sekä kitkoilla että nastoilla pärjää kohtuullisesti suomen talvessa, mutta kitkarenkailla on nähtävä enemmän vaivaa ajotilanteiden ennakointiin jäisillä ja liukkailla teillä.

Nastarengas

Nastarengas toimii paremmit kuin kitkat erityisesti äärioloissa, nopeasti tapahtuneiden säänmuutosten liukastamilla jäisillä teillä.

Kitkarengas

Kitkat on hyvä valinta jos ajetaan pääsääntöisesti sulilla ja jäättömillä teillä. Kitkarengas tarttuu huonosti jäiseen tienpintaan ja varsinkin jos jään päällä on kevyt lumikerros tai vettä silloin nastarengas on oikeastaan ainoa, joka pureutuu pintaan. Kitkarengas on rengasääneltään hiljaisempi kuin nastarengas.